Veilige kerk Veilige kerk
Veilige kerk - Vertrouwenspersoon

Omdat wij het belangrijk vinden dat onze gemeente een veilige plek is. Zijn wij (Ronald en Dieuwke) aangesteld als vertrouwenspersoon. We willen u graag op de hoogte brengen wie wij zijn, wat een vertrouwenspersoon doet voor de gemeente en wat u van ons kunt verwachten.

Ronald Heijstek

Ronald is getrouwd met Mirjam en vader van Daan. Ronald vult zijn dagelijks leven met verschillende zaken: hij werkt als Sales en Marketing Director bij Yonex Nederland en is daarnaast coach (Leefstijl/Diabetes en Sportcoach) in zijn eigen bedrijf. Hij zet zich graag in voor anderen, zo gaat hij mee op kamp met kinderen die diabetes hebben, is hij volleybalcoach en natuurlijk kennen de meeste mensen Ronald van zijn pianospel (en soms ook orgel) in de kerk.

Ronald vindt een veilige kerk belangrijk omdat iedereen zich veilig en vertrouwd moet kunnen voelen. Iedereen is van waarde en voor hem is het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt binnen onze gemeente.

Dieuwke Speksnijder-van Eijk
Dieuwke is getrouwd met Arie, moeder van Petran, Matthias en Joas. In het dagelijks leven werkt zij parttime als systemisch werker bij Impegno. Dit betekent dat zij werkt met gezinnen om samen met hen mogelijkheden te zoeken om de gezinssituatie te veranderen of te verbeteren. Daarnaast is zij bestuurslid van de NVRG (Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie). Ze is graag creatief bezig en maakt symbolische schikkingen voor de kerk, ook leest zij als lector af en toe de Bijbellezing.

Dieuwke vindt het belangrijk dat de kerk een plek is waar je veilig bent, iedereen mee mag doen en je niet bang hoeft te zijn voor (machts)misbruik. Als vertrouwenspersoon wil zij zich inzetten voor een goed beleid en de uitvoering daarvan, maar ook toegankelijk zijn voor vragen of zorgen, stel ze gerust!

Wat is een vertrouwenspersoon

Een vertrouwenspersoon heeft drie taken:
  • Opvang en begeleiding: de vertrouwenspersoon is een eerste aanspreekpunt voor mensen uit de gemeente die iets willen melden of zich zorgen maken over ongewenste omgang, grensoverschrijdend gedrag of seksueel misbruik. De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van de in vertrouwen verstrekte informatie
  • Adviseren: de vertrouwenspersoon kan advies geven over wat te doen bij onveiligheid of ervaren ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie, pesten en treiteren, discriminatie, agressie en geweld. Na het eerste contact wordt de aard, ernst en omvang van de klacht met de melder besproken en wordt er geadviseerd over een eventueel vervolgtraject
  • Signaleren: de vertrouwenspersoon geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de kerkenraad rondom het thema Veilige Kerk
Een vertrouwenspersoon:
  • doet niet aan waarheidsvinding
  • gaat niet zelf op onderzoek uit
  • is niet de oplosser van het probleem
  • is geen mediator
  • is geen therapeut, pastorale medewerker, geen advocaat en geen rechercheur
  • is niet het aanspreekpunt voor ‘gewone’ kerkelijke conflicten
Voor het uitvoeren van onze taak als vertrouwenspersoon volgen wij een cursus, deze zal in september starten. De kerkenraad heeft een aantal documenten (preventiebeleid en gedragscode) opgesteld als basis voor het beleid van een Veilige Kerk. Deze documenten zullen in het najaar verder uitgewerkt worden en zal er worden nagedacht over het beleid voor het aanvragen van een VOG.

Mocht u vragen hebben of ideeën, wees welkom!

Ronald Heijstek – 06 12321577 - heijstekronald@gmail.com
Dieuwke Speksnijder-van Eijk – 06 23909619 - dmspeksnijder@gmail.com